Misleiding en misbruik vals short stay huurcontract
Deze makelaar heeft mij als huurder misleid met een onrechtmatig 'short stay' huurcontract.
Hiermee maakt de makelaar misbruik van een vals "short stay' contract(naam), om onder de nieuwe wet vaste huurcontracten van 1 juli 2024 uit te komen. (dit wordt massaal door verhuurders gedaan sinds de invoering van de wet en deze makelaar werkt blijkbaar hieraan mee samen met de verhuurder. Dit is zeer onbehoorlijk gedrag.
Makelaars moeten op de hoogte zijn van de actuele huurwetten, omdat deze complex en regelmatig veranderend zijn.
Kennis hiervan is cruciaal om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving en om problemen te voorkomen.
Deze makelaar heeft hiermee zijn zorgplicht geschonden naar mij als huurder en na het indienen van een klacht hierover, willen ze plots mijn contract over één maand beëindigen(!) zonder geldige reden. Dit is natuurlijk nietig.
Opzegging moet voldoen aan de wettelijke eisen, maar blijkbaar weet deze makelaar dat ook al niet. (of dit is hun werkwijze)
Ze hebben duidelijk niet voldoende kennis van zaken en zijn niet op de hoogte van de actuele (huur) wetten. Tevens geven ze weinig om het recht of belang van de huurder.
In plaats van professioneel oplossen zoals het hoort volgens de nieuwe wet én recente jurisprudentie (van de Hoge Raad over het misbruik van valse 'short stay' contracten), kiezen ze ervoor om de klacht niet serieus te nemen met als gevolg een dure advocaat en rechtszaak.
Ik dacht juist dat ik beschermd zou zijn omdat het via een 'NVM makelaar' ging, maar nu blijkt dit niet het geval.
Ik ben genoodzaakt van deze onbehoorlijke misstanden een melding te maken bij de tuchtraad/ commissie van de NVM.
Dit mag simpelweg niet.
De rechters zijn er duidelijk over, maar ook hier heeft deze makelaar blijkbaar lak aan.
NVM makelaars dienen zich te houden aan de NVM Erecode, echter is dit in mijn geval compleet geschonden;
- deskundigheid is ver te zoeken bij deze makelaar en ze kiezen overduidelijk partij voor de verhuurder
- deze misleidende situatie is allesbehalve rechtvaardig of respectvol voor mij als huurder
- duidelijkheid en transparantie ontbreekt in mijn geval
- ze hebben zich niet aan afspraken gehouden en waren/zijn niet eerlijk
- hun e-mail over het beëindigen van mijn contract is niet bevorderend voor de situatie en/of contact
- nemen klacht niet serieus en zoeken geen oplossing
Zeer zorgwekkend dat deze zogenaamde NVM makelaar zich zo onbehoorlijk gedraagt.
Dit was de eerste keer dat ik een woning ging huren, de woningmarkt is al een enorme bende met absurde huurprijzen en dan krijg ik ook nog eens dit erbij. (heb hier ook niet om gevraagd, maar ben er per toeval achtergekomen. Er is ook gebleken dat ik teveel per maand betaal en inmiddels al €2300,- teveel heb betaald!) Het is een enorme puinhoop.
Deze makelaar denkt geen moment na over hoe dit voor mij moet zijn als huurder en focust zich volledig op zichzelf en de verhuurder te redden uit deze situatie. Hun eerste reactie is dus om de gedupeerde huurder eruit te werken.
Ik ben zeer teleurgesteld en boos, hun acties en gedrag spreekt voor zich.


